در آخرین بخش از گزارش سهقسمتی خبرگزاری آناتولی با عنوان «بحثهای اسلامهراسی در انگلستان»، ارزیابیهای نمایندگان سازمانهای مسلمان از جمله شورای مسلمانان بریتانیا (MCB) و بنیاد کوردوبا درباره بحثهای اسلامهراسی ارائه شده است.
بر اساس آخرین دادههای منتشر شده توسط وزارت کشور انگلستان، جرایم نفرتآمیز علیه مسلمانان در انگلستان و ولز طی یک سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است. این آمار نشان میدهد که حملات علیه مسلمانان هم بر اساس نژاد و هم دلایل دینی افزایش یافته است.
در انگلستان، که پس از مسیحیان بزرگترین گروه دینی را مسلمانان تشکیل میدهند، مفهوم «اسلامهراسی» هنوز تعریف رسمی ندارد و هیچ تعریف مورد توافقی برای آن ارائه نشده است.
دولت انگلستان اعلام کرد که به منظور ایجاد یک تعریف جدید از مفهوم «اسلامهراسی» که مدتها موضوع بحث بوده، در تاریخ ۲۸ فوریه کارگروهی متشکل از نمایندگان جوامع مسلمان، دانشگاهیان و کارشناسان مستقل تشکیل شده است. این گروه پس از ماهها کار، گزارش خود را ماه گذشته به دولت تحویل داد.
دولت انگلستان با بررسی این گزارش اعلام کرده است که تعریف جدید با هدف پایان دادن به اختلافات طولانی مدت در کشور درباره این موضوع ارائه شده و چارچوبی روشن را برای مقابله با تبعیضی که مسلمانان تجربه میکنند، ارائه میکند.
سازمانهای نماینده جامعه مسلمانان در کشور اعلام کردند که ارائه نشدن تعریف رسمی از اسلامهراسی، مانع ثبت دقیق تبعیضهای وارد شده میشود و از دولت خواستند، هر چه سریعتر اقدام کند.
نبود تعریف رسمی به معنای نامرئی ماندن مشکلات است
دکتر واجد اختر، دبیرکل بزرگترین پلتفرم جامعه مدنی نماینده مسلمانان در انگلستان (MCB)، گفت: عدم وجود تعریف رسمی از اسلامهراسی باعث میشود جرایم نفرتآمیز علیه مسلمانان و همچنین گروههای دیگر که مسلمان فرض میشوند، نامرئی باقی بماند.
اختر اشاره کرد که در صورت تعریف نشدن هر مسئله اجتماعی، همانند بیماریای که نامگذاری نشده باشد، از دید پنهان میماند و به درستی گزارش نمیشود.
وی گفت: «اگر مردم ندانند چه چیزی را گزارش دهند، چگونه و به کجا گزارش دهند، مطمئناً هیچ گزارشی ارائه نخواهند کرد. نبود تعریف رسمی به این معناست که مشکلات بسیاری از مردم، چه مسلمان و چه کسانی که مسلمان فرض میشوند، نامرئی باقی میماند؛ زیرا کسی که به اشتباه مسلمان فرض شود، حتی اگر مسلمان نباشد، میتواند از اسلامهراسی تأثیر بگیرد. اولین کسی که پس از ۱۱ سپتامبر کشته شد، یک سیک بود که به اشتباه مسلمان فرض شده بود. اخیراً نیز یک پیرمرد هندو به تصور این که مسلمان است، کشته شد. بنابراین داشتن یک تعریف ضروری است، زیرا بدون تعریف، سنجش، گزارشدهی یا ایجاد مکانیزمهای لازم برای مقابله با اسلامهراسی ممکن نیست.»
برخی سیاستمداران، حرفه خود را بر اساس روایت اسلامهراسی بنا میکنند
اختر مدعی شد که مخالفت جریانهای راستگرای افراطی، برخی اندیشکدهها و نمایندگان مجلس با ارائه تعریف رسمی اسلامهراسی، ناشی از صنعتی است که بر پایه اسلامهراسی شکل گرفته است.
وی افزود که ایجاد تفرقه در جامعه هم منافع سیاسی به همراه دارد و هم برای محیطهایی که نفرتپراکنی میکنند، یک «فضای سودآور» ایجاد میکند.
اختر گفت: «برخی سیاستمداران حرفه خود را بر پایه روایت اسلامهراسی بنا میکنند. هر چه این زبان نفرتآمیز افزایش یابد، قدرت آنها نیز بیشتر میشود.»
وی همچنین بیان کرد که اطلاعات نادرست منتشر شده در فضای آنلاین توسط بازیگران داخلی و خارجی مورد سوءاستفاده قرار میگیرد و تلاش میشود ثبات انگلستان تحت تأثیر قرار گیرد.
دولت باید با سازمانهای مسلمان پیشرو مشورت کند
دکتر عبدالله فالیق، رئیس بخش پژوهش بنیاد مستقل کوردوبا مستقر در لندن که به ارتقای تعامل میان جهان اسلام و غرب میپردازد، نیز هشدار داد که نبود تعریف رسمی اسلامهراسی ممکن است باعث شود جرایم نفرتآمیز ثبت نشوند.
فالیق اشاره کرد که در فرآیند تهیه تعریف، دولت با جوامع مسلمان به اندازه کافی مشورت نکرده و حتی نهادهای متخصص در این حوزه مانند بنیاد ضدنژادپرستی «The Runnymede Trust» به طور محدود در این فرآیند دخیل بودهاند.
وی با تاکید بر این که هر تعریفی باید با نظر سازمانهای نماینده مسلمانان تهیه و قابل پذیرش شود، گفت: «دولت باید با سازمانهای پیشرو مسلمان مشورت کند. اگر با سازمانهای اصلی مسلمان مانند شورای مسلمانان بریتانیا (MCB)، اتحادیه مسلمانان بریتانیا (MAB) و مسجد شرق لندن مشورت نشود، تعریفی که ارائه میشود بیفایده خواهد بود، زیرا باید حس تعلق ایجاد شود و جامعه در فرآیند مشارکت داشته باشد. روش استعماری که چند نفر در دولت بنشینند و چیزی تعیین کنند و بر مسلمانان تحمیل کنند، کارساز نیست.»
مخالفت با تعریف به دلیل فقدان اراده سیاسی و منافع خاص است
فالیق گفت که مخالفت برخی گروهها و نمایندگان مجلس با تعریف رسمی اسلامهراسی، ناشی از «کمبود اراده سیاسی و روابط منافع» است.
وی همچنین اشاره کرد که عدهای پذیرش تعریف اسلامهراسی توسط دولت انگلستان را به منزله «تسلیم در برابر جامعه مسلمان» میدانند وخاطرنشان کرد: «مسلمانان انگلیسی، دومین گروه دینی بزرگ و سریعترین گروه رو به رشد در کشور هستند. طبق آخرین سرشماری، جامعه انگلیس دیگر یک کشور مبتنی بر مسیحیت نیست، زیرا بسیاری دیگر حتی به کلیسا نمیروند. بنابراین دولت باید رشد دین اسلام و مشارکت مثبت آن در بریتانیا را بپذیرد و جامعه مسلمان را گوش دهد و به آن توجه کند. در غیر این صورت، مشکلات و خلأهای بسیاری به وجود خواهد آمد.»
فالیق همچنین بیان کرد که ساختاری که او آن را «صنعت اسلامهراسی» مینامد، از نفرتپراکنی به سود سیاسی و اقتصادی بهره میبرد و به همین دلیل لابی شدیدی علیه تعریف رسمی انجام میدهد.
وی تأکید کرد که در صورت پذیرش تعریف رسمی، افراد و گروههایی که نفرتپراکنی میکنند از نظر قانونی مسئول خواهند بود و بنابراین تأخیر در ارائه تعریف ممکن است عمدی باشد.




