همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی و در راستای اجرایی دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدّ ظله العالی) درباره لزوم فعالیت قویتر حوزه های علمیه در عرصه تبلیغ، به همت “مرکز آموزش زبان و آموزشهای تخصصی بینالملل حوزههای علمیه” برنامه های آموزشی دوره مقدماتی «اولین دوره تربیت مبلّغ بینالملل» با شرکت جمعی از نخبگان زباندان حوزوی در قم آغاز به کار کرد.
در مراسم افتتاح این دوره حجج اسلام و آقایان «استوار میمندی» مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، «امیرحسن شیعی» قائم مقام مجتمع آموزشی پژوهشی بینالملل، «حسینی عارف» مدیر مرکز آموزش زبان و آموزشهای تخصصی بینالملل و «سید جعفر موسوی زاده» مدیر اداره تبلیغ بین الملل مرکز ارتباطات و بین الملل حوزههای علمیه کشور به ایراد سخن پرداختند.
حسینی عارف: طلاب زبان دادن به مهارت های دیگر نیز مجهز می شوند
در ابتدای مراسم افتتاح و پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید، مدیر مرکز آموزش زبان و آموزشهای تخصصی بینالملل حوزههای علمیه به ایراد سخن پرداخت و با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره)، چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام پربرکت ماه رجب المرجب را تبریک و به حاضران در نشست خیرمقدم گفت.
حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی عارف سپس به بیان اهداف برگزاری «اولین دوره تربیت مبلّغ بینالملل» پرداخت و گفت: با تلاش های انجام شده در مرکز آموزش زبان و مدارس علمیه فعال در سه دهه گذشته، هم اکنون هزاران طلبه و روحانی زبان آموز یا زبان آموخته داریم؛ اما این آمار به معنی آن نیست که همه این افراد آمادگی لازم برای تبلیغ بین المللی را دارند؛ بلکه قطعاً این زباندانان باید به مهارتهای دیگری نیز تجهیز شوند.
وی ادامه داد: به همین دلیل، از اسفندماه سال ۱۴۰۰ بخش «آموزش های تخصصی بین الملل» به مرکز آموزش زبان اضافه شد تا وظیفه تعلیم مهارتهای مورد نیاز به زباندانان برای فعالیت در عرصههای جهانی را بر عهده بگیرد. در مدت این دو سال، دوره های آموزشی متعددی ـ در زمینه هایی همچون مهارت خطابه، نویسندگی، آموزشهای تخصصی پژوهش برای ارائه در همایشها و مجلات ژورنالهای علمی بین المللی، تبلیغ در فضای مجازی و رویکردهای جدید به مهدویت در غرب ـ به وسیله این بخش برگزار شده است.
حسینی عارف به سه بخش دیگر مجتمع آموزشی پژوهشی بین الملل حوزه های علمیه نیز اشاره کوتاهی کرد و گفت: “مؤسسه مطالعات اسلامی”، “مرکز ترجمه و نشر بین الملل” و “مرکز پژوهش های بین الملل” نیز در کنار “مرکز آموزش زبان و آموزشهای تخصصی بینالملل” به دنبال مجهز کردن طلاب زبان دان به کلیه مباحث و مهارت های مورد نیاز طلاب در راستای انجام مأموریتهای حوزوی در عرصهی بین الملل هستند.
مدیر مرکز آموزش زبان و آموزش های تخصصی بین الملل ادامه داد: در این راستا، از امروز «اولین دوره تربیت مبلّغ بین الملل» در این مجتمع و به وسیله این مرکز با حضور بیش از ۳۰ نفر از طلاب و روحانیون زبان دان برگزار می شود.
وی تصریح کرد: افراد شرکت کننده در این دوره از فیلترهای متعدد عبور کرده و در مصاحبه هم قبول شده اند. سطح زبان دانی آنها نیز در حد “سخنرانی به زبان دوم” است و سابقه تبلیغ هم دارند. لذا برای گزینش آنان، به مستوای مکالمه و درک مطلب بسنده نشده است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی عارف در پایان به سؤالات شرکت کنندگان درباره روند برگزاری دوره و تقویم آموزشی آن پاسخ داد.
استوار: مأموریت مجتمع تبلیغ، همان مطالبات اخیر مقام معظم رهبری است
دومین سخنران مراسم افتتاح اولین دوره تربیت مبلّغ بینالملل، مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه های علمیه بود، که توضیحاتی درباره وظایف و فعالیت های این مجتمع ارائه داد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور در تیرماه سال جاری تصریح کرد: مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ همان مأموریتهایی را دارد که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود مطالبه فرمودند.
وی تأکید کرد: بخشهای مختلف سخنان رهبری مخاطبان متعددی داشت؛ اعم از معاونت تبلیغ حوزه، دفتر تبلیغات اسلامی، بین الملل حوزه و … و ما نیز وظایفی را متوجه خود می بینیم.
مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ در ادامه به جایگاه و کارکردهای این مجتمع هم پرداخت و گفت: ساماندهی و به کارگیری مبلّغین وظیفه نهادهایی مانند دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات است؛ اما این مبلّغین، به پشتیبانی علمی و محتوایی و آموزشی نیاز دارند. مجتمع تبلیغ وظیفه پاسخگویی به این نیازهای آموزشی و نیز پشتیبانی در مورد تولید محتوا و ارتقاء مهارتها را بر عهده دارد.
استوار میمندی درباره “حوزه دانشی تبلیغ” هم اظهار داشت: درختواره دانشی حوزه های علمیه با ۴۰۶ رشته و گرایش مصوب شده است؛ که یکی از بخشهای آن، حوزه دانشی تبلیغ و ارتباطات است که ۲۰ رشته و ۳۷ گرایش دارد.
وی در زمینه آموزش های تبلیغی هم گفت: ما در مجتمع تبلیغ، هم آموزشهای کوتاه مدت داریم و هم آموزشهای بلند مدت. در بخش آموزشهای بلند مدت، هم اکنون ۵ رشته با ۷ گرایش در حال اجراء است. آموزشهای کوتاه مدت تبلیغی نیز از طریق مرکز آمورشهای مهارتی و کاربردی در حال برگزاری است.
مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ به فعالیت های انتشاراتی این مجتمع هم پرداخت و توضیح داد: مرکز پژوهشهای تبلیغی حوزه با مأموریت “تولید محتوا” به تدوین نشریات و کتب مورد نیاز مبلّغان مشغول است. همچنین مجله ای ویژه خانواده های مبلّغان و روحانیون مستقر تولید و توزیع می شود.
استوار میمندی در پایان سخنان خود به پیشنهاد آقای حسینی عارف مبنی بر “همکاری مشترک دو مجتمع برای تبدیل دوره تربیت مبلّغ به دوره های سطح سه یا چهار” هم پاسخ مثبت داد و گفت: عنوان “تبلیغ در خارج از کشور” به عنوان یکی از رشته های تبلیغی در درختواره دانشی حوزه های علمیه وجود دارد و می توان این همکاری را ذیل آن رشته سامان داد. ضمن اینکه برخی از تولیدت مجتمع ـ اعم از کتب، مقالات پژوهشی و پایان نامهها ـ نیز امکان ترجمه به زبانهای مختلف برای عرضه در عرصه بین الملل را دارد که امیدواریم بخشهای مختلف مجتمع آموزشی پژوهشی بین الملل بدانها اهتمام کنند.
موسوی زاده: عرصه های تبلیغ بین المللی، گشوده و متنوع است
سومین سخنران مراسم افتتاح اولین دوره تربیت مبلّغ بینالملل، مدیر اداره تبلیغ بین الملل مرکز ارتباطات و بین الملل حوزههای علمیه بود که به توضیحاتی درباره ساختار و کارویژه های این اداره پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی زاده بخش هایی چون “تشکل های بین المللی” و “امور دینی ایرانیان خارج از کشور” را از زیرمجموعه های اداره تبلیغ بین الملل برشمرد و تصریح کرد: امروز مردم در نقاط مختلف جهان به مبلّغانی نیاز دارند که پیام های نجاتبخش اسلام را به آنها برسانند.
وی به محدودیت های شدید در زمینه اعزام مبلّغان به خارج اشاره کرد و گفت: تعداد افرادی که در آخرین موسم تبلیغی، به وسیله اداره ما امکان اعزام پیدا کردند حدود ۲۰ نفر بود! در حالی که شهرها و کشورهای متقاضی فراوانی وجود دارند.
مدیر اداره تبلیغ بین الملل مرکز ارتباطات و بین الملل، “استفاده از فضای مجازی” و نیز “ایجاد تشکلهای تبلیغ بین الملل” را چاره غلبه بر محدودیت های مختلف دانست و گفت: هم اکنون برخی تشکل های حوزوی وجود دارند که به وسیله خود طلاب تأسیس و اداره شده و توانسته اند جایگاه مهمی در این عرصه بین مخاطبان خارجی پیدا کنند.
موسوی زاده همچنین به معرفی سامانه های اداره تبلیغ بین الملل پرداخت و شرکت کنندگان در دوره را به تأسیس تشکل، مرکز، مؤسسه یا بنیاد از طریق این سامانه ها برای حضور مؤثر در عرصه تبلیغ بین الملل تشویق کرد.
شیعی: رسالت مبلّغان، فقط در اعزام خلاصه نمی شود
آخرین سخنران مراسم افتتاح اولین دوره تربیت مبلّغ بینالملل، قائم مقام رییس مجتمع آموزشی پژوهشی بین الملل حوزه های علمیه بود که در سخنان کوتاهی، بر اهمیت برگزاری این دوره تأکید کرد.
امیرحسن شیعی با اشاره به “رسالت های طلبگی” که همه طلاب و روحانیون به آنها ملتزم هستند، تبلیغ بین الملل را دارای ظرفیت ها و عرصه های گوناگون دانست و گفت: محدودیت های موجود در اعزام، موجب ایجاد خلل در عزم یک مبلّغ دارای رسالت نمی شود؛ بلکه وی از امکانات دیگر برای انجام وظایف خود بهره خواهد گرفت.
وی همچنین به زحمات زیادی که برای برگزاری دوره های زبانی و تخصصی در مجتمع بین الملل و مرکز آموزش زبان و آموزشهای تخصصی بین الملل کشیده می شود نیز اشاره کرد و از شرکت کنندگان خواست که با جدیت، نظم و انگیزه بالا در این دوره و دیگر برنامه های مرکز مشارکت نمایند.
برگزاری کلاسها
پس از مراسم افتتاحیه، دو کلاس با عنوان “چیستی و چرایی تبلیغ بین المللی” با تدریس حجت الاسلام یحیی جهانگیری و “تاریخچه تبلیغ در ادیان” با تدریس حجتالاسلام طاهری آکردی برگزار شد.
عناوین درسی دیگر مانند “تبلیغ فراقومی در قرآن و سیره معصومان(ع)”، “ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تبلیغ بینالمللی”، “شاخصه های مطلوب تبلیغ دینی در عرصه بین الملل” و “اخلاق تبلیغ بینالملل” و “جایگاه تبلیغ بینالملل در تبیین تمدن اسلامی – ایرانی” از جمله دروس دیگر دوره مقدماتی هستند که در هفتههای آتی برگزار خواهد شد.
دوره مقدماتی اولین دوره تربیت مبلّغ در انتهای ماه شعبان المعظم (۱۷ اسفند ۱۴۰۲) به پایان میرسد؛ و مراحل متوسطه و پیشرفته آن بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد گردید.